Warunki te nie dotyczą zdecydowanej większości posiadaczy polis, i ci nadal zmuszeni są do występowania na drogę sądowa by walczyć o swoje prawa.
„Ubezpieczyciel obniży opłaty likwidacyjne w umowach zawartych na podstawie 67 wzorców umownych. W przypadku polis opłacanych składką regularną koszty nie przekroczą 29% wartości umowy i w każdym kolejnym roku umowy będą maleć o 1% lub 2%. Natomiast klienci, którzy zdecydują się na wcześniejsze zakończenie umowy ze składką jednorazową, poniosą koszty nie wyższe niż 6%. Skandia Życie wyśle każdemu konsumentowi objętemu zobowiązaniem list polecony z propozycją aneksu do umowy” – czytamy w komunikacie.
Zarzut UOKiK dotyczył stosowania opłat likwidacyjnych, które TU przerzucają na konsumentów. Natomiast koszty te powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej. W efekcie zakończonych postępowań ubezpieczyciele dobrowolnie zobowiązali się do znaczącego obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach i wyeliminowania ich z nowych wzorców umownych.
Urząd podał, że wszyscy ubezpieczyciele mają obowiązek poinformować klientów, że skorzystanie z warunków rozwiązania umowy wynikających z decyzji UOKiK nie zamyka drogi do dochodzenia dalszych roszczeń na drodze cywilnoprawnej.
UOKiK przypomniał, że w jego ocenie, przedsiębiorcy powinni umożliwiać konsumentom bez kosztowe odstąpienie od umowy zawartej w wyniku nieuczciwej sprzedaży – bez ponoszenia opłat likwidacyjnych. Jak jest w praktyce – wszyscy wiemy.